Bedrijfsleven pakt uitdagingen lokaal aan

03 januari 2017

Winsten verliescijfers, overnames of bonussen van de directie staan in het middelpunt van de publieke belangstelling als het om bedrijvennieuws gaat. Minder aandacht krijgen bedrijven voor de locale initiatieven die zij ontplooien om maatschappelijke opgaven te vervullen. Zij doen dat via lokale zogeheten ‘Uitdagingen’ die deel uitmaken van de coöperatie De Nederlandse Uitdaging. Al deze Uitdagingen beschikken over een lokaal netwerk van ervaren ondernemers. Deze ondernemers beschikken zelf ook weer over een uitgebreid netwerk vanwaaruit ze andere bedrijven kunnen activeren om maatschappelijke problemen op te lossen.

Matchgroep van ervaren en jonge ondernemers

De ondernemers zitten met jonge starters in een zogeheten matchgroep en bekijken samen waar hun lokale gemeenschap behoefte aan heeft. In de praktijk gaat het om instellingen of individuen die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken, bijvoorbeeld een voedselbank die om levensmiddelen verlegen zit ofeen sportvereniging waarvan het clubhuis nodig gerenoveerd moet worden. Doel is de juiste match te vinden tussen bedrijven en instellingen.

Nederland telt al 53 Uitdagingen

De drijvende kracht achter deze organisatie is directeur Gerda Geurtsen die in de jaren negentig met grote belangstelling het televisieprogramma De Uitdaging van Angela Groothuizen volgde. De tvpresentatrice reisde destijds stad en land af op zoek naar bedrijven die stichtingen, verenigingen of organisaties voor goede doelen verder konden helpen. In 1999 richtte Geurtsen de eerste Uitdaging op in Arnhem. Begin vorig jaar waren er 25 lokale uitdagingen verspreid over heel Nederland. De teller staat nu op 53 en de coöperatie breidt zich nog altijd uit.

‘We zijn een ondernemersinitiatief’, zegt Geurtsen die intussen in Zutphen woont en daar ziet wat de locale Uitdaging in beweging kan zetten. ‘Vanuit mijn rol bij De Nederlandse Uitdaging mag ik bestaande Uitdagingen ondersteunen en nieuwe Uitdagingen opzetten. We laten bedrijven en maatschappelijke organisaties samenwerken om lokaal uiteenlopende problemen op te lossen. Zo helpen we de samenleving vooruit.’

Lees hier het gehele artikel

Bron: Het Financieel Dagblad