De Uitdaging: leuker dan sponsoren en langer dan een project

, 10 april 2017

Ze doen het niet voor het geld of aanzien. Vrijwilligers van De Uitdaging willen de samenleving een stukje leuker maken. Deze regio kent al zeven afdelingen

Ze zijn vaak tussen de 35 en 65 jaar en razend druk als kleine zelfstandige of mkb-er. Je zou zeggen dat de mannen en (in meerderheid) vrouwen van De Uitdaging niet verlegen zitten om nog eens een pittig portie vrijwilligerswerk, maar niets is minder waar. ,,Ik denk dat je beetje gek moet zijn”, zegt Karen Breukers (49), manager van De Hof van Twentse Uitdaging. ,,De voldoening dat je samen met andere partijen zoveel extra voor je lokale gemeenschap kunt betekenen, daar doe je het voor.

Breukers is als manager de spil in het lokale web van de afdeling. Ze heeft gewerkt bij een bank en is net als haar meeste collega’s in de regio een zzp-er met een groot netwerk en veel ervaring in marketing en klantrelaties onderhouden. Dat is niet zo vreemd. ,,Onze belangrijkste taak is verbinden”, zegt Breukers. Net als Breukers heeft Monique Beernink (47) van De Enschedese Uitdaging ook een achtergrond in marketing en is ze adviseur voor maatschappelijk betrokken ondernemen.

Afgelopen jaar leverde de Enschedese Uitdaging voor een waarde van meer dan drie ton aan goederen en diensten, van het opknappen en inrichten van clubhuizen tot aan een verwenmiddag voor arme gezinnen. “Vandaar dat landelijk oprichtster Gerda Geurtsen van De Uitdaging ons heeft gevraagd vrijdag in gesprek te gaan met de koning”, zegt Beernik. “Onze keuze in Enschede om te proberen arme gezinnen uit hun sociaal en maatschappelijk isolement te krijgen, wordt nu landelijk opgepakt. Ondanks het feit dat juist dit een onderwerp een zaak van lange adem is.”

Lees hier het gehele artikel