Uitdaging steeds iets groter

, 10 april 2017

In Zoetermeer is gisteren de 65ste Uitdaging geopend door koning Willem-Alexander. In Groningen en Drenthe zijn er negen Uitdagingen die bemiddelen tussen ondernemers en maatschappelijke organisaties.

Ondernemers om hulp vragen is voor veel noordelijke stichtingen en verenigingen een te grote stap. En dat terwijl ze vaak zitten te springen om expertise, extra handen of (te dure) materialen. Met de komst van De Uitdaging zou dat een stuk eenvoudiger moeten zijn, maar in de praktijk valt dat nog niet altijd mee.

Natuurlijk zijn er prachtige voorbeelden te noemen van geslaagde projecten waar ondernemers, locale overheden en maatschappelijke clubs elkaar goed konden vinden. Neem zo’n voorbeeld van de Klusbus in Groningen die ernstig verlegen zat om boormachines, maar daar geen geld voor had. Via de Groningse Uitdaging werd contact gelegd met een grote bouwmarkt en de Klusbus kreeg de materialen voor niks.

Gerda Geurtsen uit Arnhem startte in 1999 de Uitdaging in haar woonplaats, geïnspireerd door het gelijknamige tv-programma van Angela Groothuizen in de jaren negentig. In Nederland zijn nu 65 Uitdagingen aan het werk en dat aantal zal de komende jaren alleen nog maar stijgen. Vorig jaar werden landelijk 6500 geslaagde projecten uitgevoerd met een maatschappelijke waarde van 5,6 miljoen euro.

Hoe werkt het? Een maatschappelijke organisatie legt een verzoek neer bij een lokale Uitdaging. Groningen en Drenthe tellen er negen, met twee op komst. De aanvraag wordt voorgelegd aan een Matchgroep met ‘oude rotten’ en ‘jonge honden’ uit het bedrijfsleven. Zij checken of het verzoek reëel is, om bij een positief antwoord een bedrijf te zoeken dat zich graag maatschappelijk betrokkenheid wil tonen en wil helpen. Het gaat om kennis, kunde en materialen.

Manager Thomas de Boer startte twee jaar geleden bij de Groningse Uitdaging. Het afgelopen jaar wist zijn organisatie 79 matches tot stand te brengen met een maatschappelijke waarde van 129.000 euro. Een mooi bedrag, maar in zijn ogen is dat bedrag te verdubbelen. ,,Ik merk behoorlijk wat schroom bij organisaties om de hulp in te reopen van ondernemers, terwijl die op hun beurt de vragen te klein vinden. Van de ondernemers mogen die vragen groter en uitdagender zijn. Ze willen graag creatief meedenken, dat vinden ze leuk.’’

De Boer heeft gemerkt dat organisaties soms weinig kaas hebben gegeten van fonds- en sponsorwerving of niet weten hoe ze zichzelf goed in de markt moeten zetten. De Boer:,,Vaak hebben ze geen goede penningmeester of iemand voor de pr en de social media. Als de organisatie steviger is opgebouwd met behulp van een echte ondernemer, zal je zien dat ze op de lange termijn minder hulp nodig hebben.’’

Lees hier het gehele artikel

Bron: Dagblad van het Noorden